Digitalisaatio - höttöä järjestelmien viidakossa

Tammikuu 2022
Nyt kun aluevaalit on käyty, niin tuli mieleen, että olen joskus kirjoitellut terveydenhuollon tietojärjestelmistä juttua. Mietin olisiko jutussa pävittämisen tarvetta. Harmikseni huomaan, että ei eli järjestemiä on edelleen liian monia ja niiden käytössä ei ole mitään johdonmukaisuutta. Kanta.fi palveluun on tullut joitakin asioita lisää, mutta muutoin tilanne on yhtä lohduton mitä tuolloin vuonna 2017. Olisiko nyt lopultakin aika saada ns. yhden luukun perisaate käyttöön ja Etelä-Savoon kaikkien käyttöön keskenään keskusteleva asiakkaitaan palveleva digitaalilnen palvelukokonaisuus? Olisiko mahdollista, että kokemusasiantuntijuutta käytettäisiin palveluja kehitettäessä jo suunnitteluvaiheessa, jotta ei upota moninaisuuden suohon?


Toukokuu 2017
Tällaisena "monivammaisena" joutuu käymään usealla eri lääkärillä jopa useamman kerran vuodessa. Viimeisin käynti oli työterveydessä. ”Hatun nosto” hoitavalle lääkärille. Työterveys on ollut ainoa paikka, jossa asiat hoidetaan potilasta kuunnellen ja kunnioittaen.

Hyvis
Tarinassani olen nyt yksityisenä terveydenhuolloin kuluttajana ja kansalaisena kirjannut kuusi eri sähköistä järjestelmää. En ole vielä käynyt hammaslääkärillä enkä gynekologilla. Onkohan näiden tiedot jälleen uudessa digitalisaation myötä tuotetussa sähköisessä järjestelmässä, jännä nähdä? Jotenkin vaan tuntuu, että 80-luvun järjestelmäviidakosta ei ole päästy kovinkaan paljoa eteenpäin vaikka kovasti puhutaan integraatiosta ja yhden luukun palveluista.

Mutta mitä onkaan terveydenhuollon järjestelmäviidakko niin paljon puhutun digitalisaation aikakautena. Juuri kävin tutkimassa, mitä Hyvis-palvelusta löytyy. No sieltähän löytyi taannoin käymäni keskustelu ajanvarauksesta ja sen siirrosta. Ajanvarauksesta, josta ei tullut muuta tietoa kännykkään kuin viesti, jossa kerrotaan että Hyvis-palvelussa olisi viesti. Eipä sitten ollut heti mahdollisuutta tuota viestiä lukea ja sepä olikin lääkäriaika joka sitten meni ohi. No sain hyvitystä sen verran, että en joutunut maksamaan perumattomasta ajasta, joka muuten oli Kelan järjestämän kuntoutuksen ajalla.

Toistaiseksi Hyvis-palvelu ei tarjonnut minulle sähköistä mahdollisuutta keskustella neurologian botox-pistosten vastaanottoajasta, joka siirrettiin ja tämä uusi aika nyt sitten osuu seuraavan Kelan kuntoutusjakson ajalle. Voisinhan minä ajaa Iisalmesta pistoksia varten Mikkeliin ja saman tien takaisin, mutta ehkä tällä kunnolla ei vastaa tarkoitustaan. Niinpä nyt sitten yritän muistaa maanantaina soittaa Mikkelin Hyvinvointikeskukseen ja neuvotella ajasta. Sinällään hullua, että edellinen pistosaika oli 1.12.2016 ja seuraavan olisi parhaimman hoitovasteen saamiseksi pitänyt olla nyt helmikuun lopussa tai maaliskuun alussa. Saa nähdä milloin aika loppujen lopuksi on.

Kanta ja Palse
Mitä tulee sitten muihin terveydehuollon sähköisiin järjestelmiin, niin Kanta.fi palveluun on viime aikoina tullut mukavasti tietoa. Ei kuitenkaan kaikkia. Jouduin käymään yksityisellä lääkärillä, jotta oudot rintaoireet saatiin selvitettyä. Ja kas, Kanta.fi palvelu näytäkkään noita tietoja. Jouduin jopa pyytämään Lääkärikeskus Ikiomalta lausunnon ja kuvat itselleni, jotta toisella yksityisellä palveluntarjoajalla Terveystalolla pystyivät vertaamaan kuvia 50 ikävuonna ja sen jälkeen tehtävässä seulontatutkimuksessa otettujen kuvien kanssa. 

Eikä tässä kaikki. Olen saanut onnekseni myös fysioterapiaan entisen maksusitoumuksen nykyisen palvelusetelin neurologiltani joka pistää Botoxin. Tämä palveluseteli muuttui myös sähköiseksi ja voin seurata fysioterapiakäyntejäni Palse.fi palvelusta. Palvelu mahdollistaa asiakkaan käyntien seuraamisen lisäksi fysioterapiaa antavan tahon lausunnon antamisen palvelusetelin kirjoittavalle yksikölle. Ihmettelen suuresti, miksi tätä järjestelmää ei ole liitetty Kanta.fi palveluun tai edes Hyvis.fi-palveluun?

Kela ja Keva
Asioin kaiken tuon lisäksi Kelan ja Kevan kanssa. Joudun siis käyttämään myös heidän sähköisiä, mutta myös Kelan manuaalisia palveluita. Kelalla kun ei voi asioida kaikissa asioissa sähköisesti. Kävin yksityisellä silmälääkärillä ja palkkion tästä käynnistä maksoin itse ja sain lomakkeen, jolla pystyin anomaan Kelan korvauksen. Lisäksi kuntouksessa käydessäni anon matkakorvaukset käsin täytettävällä Kelan lomakkeella. Mitä tulee Kevaan, niin heillä on ollut toimiva sähköinen palvelu. Jopa niin sähköinen, että en tajunnut kaikkien lomakkeiden tulevan heidän sähköiseen järjestelmään josta voin tarvittaessa itse tulostaa. 

Mainittakoon vielä, että tuolla silmälääkärillä kysyttiin jälleen lupa siihen, että tietojani saa tallentaa sähköisesti heidän järjestelmäänsä. Tällainen lupahan kysytään aina ja kaikkialla. En edes muista kuinka monta lupaa olen antanut. Kysäisinpä, että näkyykö silmälääkärin lausunto Kanta.fi palvelussa. Eivät näy toistaiseksi. Tästä syystä pyysinkin lausunnon paperitulosteena itselleni, jonka sitten kiikutin työterveyteen. Siellä asia oli edennyt niin, että nyt tieto on skannattuna työterveyden sähköiseen palveluun, joten se näkyy myös Kanta.fi palvelussa.



Kuva on toteutettu YAMK:n opintojen yhteydessä opiskellessani sähköisen asiointipalvelun laadun edellytyksiä.




























Ei kommentteja: