7.12.2007

Servikaalinen dystonia, kipupäiväkirja

Olen sairastanut jo jonkin aikaa dystoniaa saamatta sairaudelle asiantuntijan vahvistusta. Lokakuussa 2007, 17.-24.10. olin Joensuussa dystoniakuntoutuksessa ja täältä löytyi lopulta neurologi, joka ei selittelyjä kaivannut. Perustutkimuksen jälkeen diagnoosina oli servikaalinen dystonia.

Etenkin syksy 2007 on kipujen osalta ollut hankala. Jo ennen kuntoutusta kärsin pää-, niska- ja selkäsäryistä tietämättä tarkkaan mistä on kyse. Etenkin tietokoneella työskentely on tuottanut hankaluutta. Tästä syystä päätin nyt sairauslomalla ollessani ryhtyä pitämään kipupäiväkirjaa blogissa, jotta samalla minulle selviää kuinka pitkiä aikoja pystyn työskentelemään koneella ilman pahimpia kipukohtauksia.

Aloitin manuaalisen kipupäiväkirjan pitämisen 22.10. Joensuussa kuntoutusjaksolla. Aloitin toteamuksella: " Aivan kuin pää olisi monikerroksinen sisältäen sisäkuoren, välikuoren ja ulkokuoren. Välikuori on liian kireä ja aiheuttaa kipua. Sekä kallonpohjassa että selässä on myös painemaista kipua."

Tänä aamuna herätessä kipu oli hartioissa, josta se säteili niskaan ja edelleen päähän. Yöllä heräsin päänsärkyyn. Päänsärky on ihmetyttänyt suuresti, sillä se on päivittäistä. Johtuneeko Rivatril-lääkityksestä, jota olen kokeillut. Toisaalta päänsärkyä on ollut jo ennen lääkityksen aloittamista.

Juuri nyt kipu tuntuu lapaluissa. Hulluinta on, että mitä enemmän teen kuntoutuksessa annettuja liikuntaohjelmia sitä kipeämmäksi tulen. Lenkkeily koiran kanssa ei pelkästään aiheuta lisää kipuilua, mutta päälle kotijumppa ohjeiden mukaan tekee paikat koko ajan kipeämmäksi. Teenkö jotain väärin? Olen luopunut aikasemmasta minulle tyypillisestä liiallisesta rehkimisesta, mutta tästä huolimatta olen kipeä. Olenko vaiheessa jossa sairaus etenee vai mikä tämän aiheuttaa?

Nyt täytyy lopettaa, lapaluiden alue alkaa tuntua kuumottavalle ja niskaa jäytää enemmän.

2 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Mulla on servikaalinen dystonia ja oireet olivat aika kamalat. Samanlaisia kipuja kuin sulla ja lisäksi pään tärinä usein. No sain Taysissa botox-hoidon niskaan ja lisäksi syön Rivatrilia. Nyt tuntuu koko dystonia olevan muisto vain (vaikka eihän se sitä oo, joka 3:s kuukausi joudun käymään botox-piikillä). Mutta mitään särkyjä, tärinää eikä oikeestaan mitään oireita oo tällä hetkellä. Oon sairastanut tätä tautia n. 20v. ja nyt vasta oon saanu kunnon avun, eli botox ja rivatril !!!! toimii mulla loistavasti !!

Unknown kirjoitti...

Mulla on servikaalinen dystonia ja oireet olivat aika kamalat. Samanlaisia kipuja kuin sulla ja lisäksi pään tärinä usein. No sain Taysissa botox-hoidon niskaan ja lisäksi syön Rivatrilia. Nyt tuntuu koko dystonia olevan muisto vain (vaikka eihän se sitä oo, joka 3:s kuukausi joudun käymään botox-piikillä). Mutta mitään särkyjä, tärinää eikä oikeestaan mitään oireita oo tällä hetkellä. Oon sairastanut tätä tautia n. 20v. ja nyt vasta oon saanu kunnon avun, eli botox ja rivatril !!!! toimii mulla loistavasti !!